Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Diepe slaap beïnvloedt puberteit



14-09-2012 -

LEIDEN/BUSSUM – Onderzoek suggereert dat het slaappatroon van een kind invloed kan hebben op het moment waarop de puberteit begint. De hoeveelheid diepe slaap is bepalend in de activatie van het reproductief systeem. Veel jongeren houden er een ongezond slaappatroon op na, dat zodoende van invloed kan zijn op de puberteit.

Puberteit

In de puberteit ontwikkelt het lichaam van de jongere zich zodanig dat de mogelijkheid tot voortplanting ontstaat. De leeftijd waarop een kind begint te puberen verschilt sterk. Meisjes komen in de puberteit tussen de 8 en 13 jaar, bij jongens liggen deze leeftijden één jaar hoger. Verscheidene factoren kunnen de leeftijd beïnvloeden waarop de puberteit start: genetische factoren, voedingsgewoonten, de omgeving, sociale factoren. Amerikaans onderzoek toont aan dat nu ook het slaappatroon van jongeren aan deze lijst worden toegevoegd.

Slaappatronen
Volgens het onderzoek is vooral de diepe slaap relevant voor de puberteit.  Onze slaap bestaat uit een aantal opeenvolgende slaapcycli, waarin we vijf fasen doorlopen. De eerste slaapfase is zo licht dat we eruit wakker kunnen worden zonder ons te beseffen te hebben geslapen. De tweede slaapfase is, net als de eerste, erg kort en ook licht, waarna de derde fase een overgangsfase vormt naar de diepe slaap. Uit de diepe slaap zijn we nauwelijks wakker te krijgen: deze fase is dan ook erg belangrijk voor ons lichaam. We herstellen van de drukke dag, ons lichamelijk stresslevel daalt weer tot een gezonder niveau en we maken hormonen aan die van belang zijn voor groei en ontwikkeling. Tijdens de diepe slaap beginnen we met dromen; deze worden heftiger in de REM-slaap. Onze hartslag, hersenactiviteit, ademhaling en oogbewegingen nemen toe. De rest van onze spieren zijn zo goed als verlamd: op deze manier wordt voorkomen dat we kunnen onze dromen letterlijk uitvoeren. Ook de REM-slaap heeft belangrijke functies. We verwerken de informatie en emoties van de dag, herstructureren en consolideren ons geheugen en ook deze fase lijkt belangrijk te zijn voor de ontwikkeling. Na de REM- slaap worden we, onbewust of bewust, een beetje wakker en beginnen vervolgens aan het begin van een nieuwe slaapcyclus.

Ongestoorde nachtrust
Zowel de diepe slaap als de REM-slaap zijn van belang voor de lichamelijke ontwikkeling, maar het blijkt vooral de diepe slaap te zijn die bepaalt wanneer een kind in de puberteit komt. De hersendelen die van belang zijn voor de voortplanting worden actief tijdens de diepe slaap en geven de nodige hormonen af aan het lichaam. Slaapproblemen en slaaptekort zouden daarom de normale ontwikkeling van het voortplantingssysteem flink kunnen verstoren, stelt hoofdonderzoek Nathalie Shaw. Helaas hebben steeds meer kinderen en pubers ongezonde slaappatronen als gevolg van de nieuwe media. Het doorlopen van de slaapcycli wordt verstoord door het geluid van een berichtje op de telefoon of ipad, terwijl de verlichte beeldschermen het slaaphormoon melatonine in de war brengen. Bovendien wordt het voor ouders vaak steeds lastiger om het kind duidelijke bedtijden op te leggen, naarmate de leeftijd en daarmee de autonomie toeneemt. Toch is het belangrijk kinderen en jongeren het nut van voldoende én ongestoorde slaap goed uit te blijven leggen, en dit zo nodig aan te vullen met regels en afspraken. Onderzoeken tonen steeds vaker aan dat tieners onvoldoende nachtrust genieten. En met het huidige onderzoek is er een extra goede reden om in deze nachtrust te investeren.

© ChronoMed Redactie / I.L.S.



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Ik heb wel eens slaappillen gebruikt



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau