Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Melatonine voorkomt veroudering brein



01-10-2012 -

LEIDEN/ BUSSUM – Het slaaphormoon melatonine heeft een anti- verouderende werking op de hersenen. In combinatie met beweging is het slaaphormoon dubbel zo effectief in het beschermen van het muizenbrein tegen de ziekte van Alzheimer. Toekomstig onderzoek zal moeten aantonen of melatonine ook kan bijdragen in het jong houden van het menselijk brein.

Dementie

Ouder worden: veel mensen zien er als een berg tegenop. Niet alleen ons lichaam krijgt kuren en kwaaltjes, maar ook onze cognitieve vaardigheden laten ons zo nu en dan in de steek. In het geval van dementie gaat het geestelijk functioneren zelfs met sprongen achteruit. Steeds meer zenuwcellen en verbindingen tussen zenuwcellen bezwijken, waardoor verstoringen optreden in de verstandelijke capaciteiten. Maar ook de stemming en het gedrag ondervinden hinder van deze ‘degeneratie’, ofwel achteruitgang van de hersencapaciteit. Een nare aandoening die veel verdriet, vooral bij naasten, met zich mee brengt.  De ziekte van Alzheimer, de meest bekende vorm van dementie, wordt dan ook veelvuldig onderzocht.

Beweging en melatonine
Dagelijkse beweging staat al jaren bekend als een beschermende factor tegen de ontwikkeling van dementie. Ook het volgen van een mediterraan dieet en onthouding van roken blijken bij te dragen aan de bescherming van de hersenen. De combinatie van verschillende anti-verouderende middelen blijkt bovendien het beste te werken. Nu kan ook dagelijkse toediening van het slaaphormoon melatonine aan dit lijstje worden toegevoegd. Vooral de combinatie met dagelijkse beweging had een zeer gunstig effect op het beschermen van het muizenbrein, waarbij het onderzoek is uitgevoerd, tegen de ontwikkeling van Alzheimer. Behandeling van de muizen met beweging of melatonine leidde tot een verbetering in gedrag, leren en geheugen. De combinatie van beweging en melatonine bereikte het grootste effect.

Biologische ritmes
Zowel dagelijkse lichaamsbeweging als het slaaphormoon melatonine hebben een grote invloed op het slaap- en waakritme van zowel muizen als mensen. De slaapkwaliteit verbetert aanzienlijk wanneer elke dag ongeveer 30 minuten redelijk intensief wordt bewogen. Tien minuten fietsen, een eind lopen met boodschappen tassen of een wandeling op de hei: het lichaam krijgt de bevestiging dat het overdag tijd is voor activiteit en maakt zich ’s avonds gemakkelijker klaar voor de nacht. De productie van het slaaphormoon melatonine speelt daar weer een belangrijke rol in. Het slaaphormoon wordt onderdrukt door (zon)licht zodat we juist gaan slapen als het donker wordt. Voldoende licht overdag, en met name in de vroege ochtend, helpt ons lichaam dan ook te begrijpen dat het een aantal uren later tijd is om te gaan slapen.

Slaaphygiëne
Voor (dementerende) ouderen in een verpleegtehuis is licht vaak nog een groot probleem: ze komen weinig buiten of bevinden zich onvoldoende in het licht van het raam. Gelukkig kan lichttherapie hier van dienst zijn om het slaap- en waakritme van ouderen, en daarmee ook veel andere biologische ritmes, weer in de pas te brengen. Dat dagelijkse toediening van melatonine ook zo’n grote invloed heeft op het beschermen van de hersenen tegen slijtage impliceert wederom hoeveel behoefte ons lichaam heeft aan duidelijke signalen en een probleemloze slaap. Helder licht in de ochtend, gedempt licht in de avond. Activiteit overdag en juist rusten gedurende de nacht. Eten op vaste momenten, en niet vlak voor het slapen. Mentale inspanning overdag en ontspanning in de avond. Vaste rituelen om het lichaam te laten weten wanneer het bedtijd is. Vaste bedtijden zodat het lichaam zich automatisch op het juiste moment klaarmaakt voor de nacht. Ons lichaam schreeuwt om een beetje duidelijkheid, en dát kan de hersenen blijkbaar beschermen.

Moeten we nu massaal melatonine gaan slikken? Nee, voorlopig niet. Daarvoor is meer onderzoek nodig naar de rol van melatonine op de ouder wordende menselijke hersenen.

© ChronoMed Redactie/ I.L.S.



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Ik heb wel eens slaappillen gebruikt



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau