Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Diabetes door slaaptekort bij tieners



08-10-2012 -

LEIDEN/BUSSUM – Tieners kunnen de kans op diabetes verkleinen door ’s nachts langer te slapen. Uit onderzoek is gebleken dat gezonde jongeren die korte nachten maken een hogere insulineresistentie hebben, een voorloper van diabetes type 2. 

Bloedsuiker

Diabetes, in de volksmond ook wel ‘suikerziekte’ genoemd, is een aandoening waarbij het lichaam de bloedsuikerspiegel niet goed kan reguleren. Bloedsuiker, ofwel glucose, is essentieel voor een gezond lichaam. Onze spieren en organen gebruiken glucose namelijk als brandstof om te kunnen functioneren.  Maar bij diabetes is de bloedsuikerspiegel te hoog. Dat kan tot veel complicaties leiden, variërend van misselijkheid en braken tot orgaanproblemen of zelfs coma. Suikerziekte is een misleidende term omdat vaak gedacht wordt dat de ziekte het gevolg is van teveel suiker nuttigen. Bloedsuiker wordt echter gemaakt uit koolhydraten, die te vinden zijn in bijvoorbeeld aardappelen, brood, fruit en – dat dan weer wel- suiker.  Het lichaam maakt normaal gesproken precies genoeg insuline aan, een stof die we nodig hebben om het bloedsuiker te verwerken.

Insulineresistentie
Maar bij diabetes is de insulineaanmaak of -opname verstoord. Het bloedsuiker kan niet goed gebruikt worden als brandstof en daarom is vermoeidheid een belangrijk symptoom van diabetes. Andere symptomen van diabetes type 2 zijn steeds terugkerende infecties zoals blaasontsteking, wondjes die slecht genezen, dorst en kortademigheid. Alle mensen met diabetes type 2 zijn insulineresistent. Het lichaam reageert dan onvoldoende op insuline, waardoor de bloedsuikerspiegel verhoogt raakt. Naast een te hoge bloedsuikerspiegel is bij diabetes ook vaak sprake van een hoge bloeddruk en cholesterol. Maar omdat alle mensen met diabetes type 2 insulineresistent zijn wordt een hogere mate van insulineresistentie gezien als een voorloper van diabetes.

Langere nachtrust helpt
Amerikaans onderzoek toont aan dat er een relatie bestaat tussen een korte nachtrust bij tieners en hoge niveaus van insulineresistentie. Deze relatie kon niet worden verklaard door leeftijd, sekse of lichaamsgewicht. Eerdere onderzoeken hebben diabetes en slaaptekort altijd gerelateerd aan obesitas, maar nu blijkt dat slaaptekort ook zónder overgewicht een rol speelt bij het ontstaan van diabetes. En dat leidt direct tot een eenvoudige oplossing: meer slapen. Eén uurtje slaap bovenop de gebruikelijke zes uur slaap draagt al bij aan 9 % minder insulineresistentie, aldus hoofdonderzoeker Karen Matthews.

Slaaphygiëne
De slaapgewoonten en slaapbehoefte van tieners staat al langer ter discussie. De biologische klok ondergaat veranderingen in de puberteit waardoor tieners avondmensen worden. Vroeg slapen én vroeg opstaan kost pubers moeite, zodat de vroege schooltijden bijdragen aan een korte nachtrust. Maar ook slaaphygiëne is een probleem bij jongeren. Vaste slaapritmes, gezonde eet- en beweegpatronen en ontspanning voor het slapen gaan zijn vaak ver te zoeken. Het lichaam van de tiener kan zich moeilijk klaarmaken voor de nacht als het steeds in sociale activiteiten verwikkeld blijft achter de – lichtgevende!- tablet of computer. Het slaaphormoon wordt nóg later actief, met korte én kwalitatief ontoereikende nachten als gevolg. Maar dit chronische slaaptekort dat jongeren vaak opbouwen is, zoals dit onderzoek nog eens bewijst, niet zonder gevolgen. Inmenging van ouders en voorlichting over het belang van een gezonde slaap zouden jongeren kunnen bewegen tot beter slaappatroon. Voor hulp, tips en uitleg over gezonde slaapgewoonten kunt u terecht bij een slaapspecialist.

© ChronoMed Redactie / I.L.S.



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Ik ben tevreden over mijn slaapkwaliteit



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau