Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Meer slaap, minder gedragsproblemen



29-10-2012 -

LEIDEN/BUSSUM –  Kinderen die een klein half uur langer slapen dan gebruikelijk vertonen een verbetering in aandachtspanne en emotionele stabiliteit. Andersom zorgt een kortere slaap juist voor meer gedragsproblemen bij kinderen.

Late bedtijden

Slaaptekort is niet alleen bij volwassenen een veelvoorkomend probleem. Ook kinderen slapen gemiddeld minder dan een aantal decennia geleden. Onderzoekers wijten dit  onder andere aan het achtergrondlicht van nieuwe media zoals televisie, laptops en tablets. Doordat kinderen vaak gedurende een groot deel van de dag en avond in aanraking komen met fel licht maken zij onvoldoende van het slaaphormoon melatonine aan. Hierdoor is in slaap komen lastiger en lijkt het alsof de late bedtijden die ouders aanhouden voldoende tegemoet komen aan de slaapbehoefte van het kind. Onderzoek laat nu zien dat wat extra slaap kan bijdragen aan een betere concentratie en emotionele stabiliteit.

27 minuten
In de studie van de McGill University in Montreal sliepen 34 kinderen in de leeftijd van zeven tot elf jaar een uur langer of korter dan gewoonlijk. De kinderen die een uur eerder naar bed gingen sliepen feitelijk gemiddeld 27 minuten langer. Dit was voldoende voor een verbetering in de concentratie en een vermindering van impulsief gedrag, huilen en driftbuien. De kinderen die een uur minder nachtrust kregen sliepen ook feitelijk gemiddeld 54 minuten minder. De slaapkwaliteit was weliswaar minder gefragmenteerd, ofwel onderbroken, tijdens deze kortere nacht , maar de gedragsproblemen overdag namen toe. Dit werd beoordeeld door leerkrachten die niet op de hoogte waren van het onderzoek.

Investering
Een kleine aanpassing in de nachtrust kan al grote veranderingen teweeg brengen, stelt hoofdonderzoek Gruber. Het onderzoek is slechts één van velen in de lijst redenen om de nachtrust van kinderen te waarborgen. Zo werd eerder al ontdekt dat slaaptekort én laat naar bed gaan ondanks een lange nachtrust kan resulteren in overgewicht en suikerziekte bij kinderen. Ook snurken en andere ademhalingsgebonden slaapproblemen leidt tot gedragsproblematiek, als gevolg van vermoeidheid overdag. Tot slot zijn late bedtijden al vaak geassocieerd met depressie en andere gedragsproblematiek. Kortom, zorgen voor een gezonde nachtrust bij kinderen betekent een investering in de toekomst. Een vast slaapritme, beperkte tijd achter lichtgevende elektronica zoals televisie, voldoende beweging overdag en ontspanning voor het slapen gaan kunnen allen bijdragen aan een gezonde slaapbehoefte bij uw kind.

© ChronoMed Redactie / I.L.S.



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Ik heb wel eens slaappillen gebruikt



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau