Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Afvallen verbetert slaapkwaliteit



09-11-2012 -

LEIDEN/BUSSUM – Gewichtsverlies kan bijdragen aan een verbetering van de nachtrust bij mensen met overgewicht of diabetes. Vooral een afname van het buikvet helpt de slaapkwaliteit te verbeteren. Het maakt hierbij niet uit of afvallen gebeurt met behulp van een dieet of lichaamsbeweging.

Liever lui dan moe
Overgewicht behoort tot de categorie welvaartsziekten, maar ook slaaptekort zou hierbij mogen worden gerekend. Beide zijn immers het gevolg van ongezond omgaan met de geneugten van het welvarende hedendaagse leven. We worden blootgesteld aan oneindig veel mogelijkheden die lang niet allemaal gezond zijn en zelden gemakkelijk te weerstaan. De voedingskeuzes zijn haast onbeperkt, en gezond is bovendien vaak duurder dan ongezond. In combinatie met een gebrek aan beweging wordt obesitas gauw in de hand gewerkt. Lichaamsbeweging is immers nauwelijks nodig, met roltrappen, telefoons, auto’s en openbaar vervoer. Liever lui dan moe, lijkt de lijfspreuk steeds vaker.

Slaaphygiëne
We willen graag gezond leven, maar een leuk leven staat hoger op ons lijstje. Werk en sociale activiteiten komen dus vaak vóór dat uurtje slaap. De nachten worden korter, want de dagen bieden ontelbaar veel mogelijkheden. Mogelijkheden die ons bovendien vaak wakker houden áls we dan eindelijk gaan slapen. Het lichaam zit nog in de activiteitenstand bij gebrek aan voldoende ontspanning voor het slapen. Bovendien worden we de hele dag en avond blootgesteld aan fel licht van lampen en elektronische apparatuur. Met als gevolg dat ons slaaphormoon melatonine geen benul heeft van de feitelijke bedtijd, en we korter en lichter slapen. Kortom, voor onszelf zorgen is er soms minder bij dan we denken, in deze welvaartsmaatschappij.

Buikvet
Helaas is er ook nog eens sprake van een negatieve spiraal. Bij overgewicht slapen we slechter, en slaapgebrek werkt overgewicht in de hand. Daarentegen laat recent onderzoek zien dat de spiraal ook de andere kant uit kan werken. Pakken we het overgewicht aan, dan verbetert ook de slaapkwaliteit. Het Amerikaanse onderzoek keek naar 55 proefpersonen met overgewicht én diabetes of een voorloper van diabetes. De helft van de groep volgde een dieet, terwijl de andere helft naast een dieet ook meedeed aan een sportprogramma. Beide groepen verloren gemiddeld zeven kilo en 15 procent buikvet in zes maanden tijd. En beide groepen rapporteerden twintig procent verbetering in de slaapkwaliteit. Het gewichtsverlies resulteerde in minder slaapgerelateerde klachten waaronder slaapapneu, slapeloosheid, vermoeidheid overdag, een onrustige slaap en het gebruik van slaappillen.

Gevaren slaaptekort
Een goede slaapkwaliteit is essentieel voor een gezond lichaam, stelt hoofonderzoeker Kerry Stewart. Chronisch slaaptekort vergroot het risico op onder andere een verhoogde bloeddruk, hartaanval, diabetes, hersenbloedingen, depressie en bepaalde vormen van kanker. Het is duidelijk dat overgewicht een serieuze bijdrage levert aan slaapproblematiek. Dieet en lichaamsbeweging kunnen daarmee indirect een sterke bijdrage leveren aan de nachtrust en de algehele gezondheid. Bovendien heeft een gezond eet- en beweegpatroon ook ónafhankelijk van overgewicht een positieve invloed op de nachtrust. Waarmee vervolgens de kans op gewichtstoename wordt verkleind. Een duidelijke win-win situatie.

© ChronoMed Redactie / I.L.S.



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Ik heb wel eens slaappillen gebruikt



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau