Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Depressie door avondlicht



19-11-2012 -

LEIDEN/BUSSUM – Blootstelling aan fel licht in de avonduren kan leiden tot een depressie en problemen met leren en het geheugen. Het onderzoek was gericht op muizen, maar er bestaan veel aanwijzingen dat de lampen in onze woonkamer en het licht van een iPad ook bij mensen tot dergelijke problemen leidt.

Winterdepressie

De onderzoekers van Johns Hopkins University in Amerika baseerden hun hypothese op het fenomeen winterdepressie. Een aanzienlijk deel van de bevolking krijgt in de donkere winter last van energieklachten en somberheid, zich soms zelfs uitend in een ware depressie. Ook al is de oorzaak van een winterdepressie nog steeds niet helemaaal bekend, gegeven is dat lichttherapie zeer effectief is in het behandelen van de klachten. Omdat een verstoring in het circannuele ritme (jaarlijkse of seizoensritme) tot depressie kan leiden, werd in deze studie onderzocht of een verstoring in het circadiane ritme (dagelijkse of 24-uursritme) ook depressieve klachten tot gevolg kan hebben.

Verstoord dag- en nachtritme
In het onderzoek volgden de muizen een verkort dag- en nachtritme: 3,5 uur fel licht werd afgewisseld met 3,5 duister.  Eerder onderzoek had laten zien dat een dergelijk ritme het slaappatroon van de muizen niet verstoorde: ze kregen net zoveel kwalitatief goede slaapuren als gedurende het gebruikelijke ritme. Toch vertoonden de muizen verstoord gedrag. Er waren duidelijke signalen van depressie en een gebrekkig geheugen en leervermogen. Een verhoogd stressniveau bleek de boosdoener.  Toediening van de antidepressiva Prozac bracht het cortisol niveau omlaag en zorgde dat de klachten verdwenen.

Fel licht
Het biologische kloksysteem van muizen is in veel opzichten bewezen gelijk te zijn aan dat van mensen, en dus geeft het onderzoek sterke aanwijzingen voor de invloed van licht in de avond en nacht bij mensen. Het is al langer bekend dat een verstoord biologisch ritme, door bijvoorbeeld het werken in ploegendiensten, kan leiden tot slaapgebrek. En chronisch slaaptekort is aan veel gezondheidskwalen gerelateerd, waaronder depressie. Maar het huidige onderzoek suggereert nu dat fel licht tijdens de avond en nacht ook zónder slaapgebrek kan resulteren in een depressie, een beperkt leervermogen en een zwak geheugen. Ons lichaam is van oudsher gewend te slapen als de zon ondergaat, omdat dit de meest veilige omgeving biedt en we overdag meer kans hebben op het vergaren van voedsel. En dus raakt onze biologische klok ernstig in de war van fel licht op momenten dat het een donkere nacht verwacht.

iPad
In de hedendaagse maatschappij is er ‘helaas’ een overvloed aan licht. Zelfs de lampen in de woonkamer bieden al voldoende fel licht om ons biologische ritme te verstoren. En ook elektronische speeltjes zoals een laptop, televisie of iPad geven meer licht af dan goed voor ons is. Tijd om de eeuwenoude behoeftes weer aan te horen. Vermijd fel licht in de avond om verstoringen in de stemming en het leervermogen te voorkomen. Een lampje minder, een dim- schakelaar in de tafellamp, en het negeren van de berichten-signalen van de iPad: genoeg manieren om de wensen van onze biologische klok tegemoet te komen. Niet alleen de stemming, maar ook de slaapkwaliteit wordt daarmee positief beïnvloedt. Want fel licht onderdrukt tevens ons slaaphormoon, en slaaptekort doet níemand goed. Kortom, kleine veranderingen, grote gevolgen!

© ChronoMed Redactie / I.L.S.



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Ik ben tevreden over mijn slaapkwaliteit



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau