Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Langer slapen verlaagt bloeddruk



11-12-2012 -

LEIDEN/BUSSUM – Mensen met beginnende signalen van een verhoogde bloeddruk hebben er baat bij één uur eerder te gaan slapen. Dit kan namelijk binnen zes weken leiden tot een gezonde bloeddruk, waarmee hart- en vaatziekten worden voorkomen.

Herstelfunctie slaap

De laatste decennia is een verhoogde bloeddruk een veel voorkomend verschijnsel. Evenals stress en slaapgebrek. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze factoren samen hangen. In de loop van de dag groeit het cortisolniveau in ons lichaam doordat we ons lichamelijk en mentaal inspannen. Slaap zorgt ervoor dat het cortisolniveau weer kan dalen. Voor een goede gezondheid is het belangrijk dat er na een inspanning een adequate ontspanning plaatsvindt. Wanneer dit niet gebeurt heeft ons lichaam onvoldoende mogelijkheid om voor ons fysieke en mentale welzijn te zorgen. Resulterend in klachten zoals een lage weerstand, spijsverteringsproblemen en een hoge bloeddruk.

Verstoord evenwicht
Dit essentiële lichamelijke evenwicht is de laatste jaren bij steeds meer mensen aan het wankelen. Een belangrijk deel van de tijd die we aan slapen zouden moeten besteden wordt vervangen door een aanvulling in actieve of zelfs stressvolle bezigheden. Aan het einde van de dag hebben we daarom een aanzienlijke hoeveelheid cortisol opgebouwd.  Maar terwijl de dagen langer worden en het cortisolniveau hoger, krijgen we tegelijkertijd steeds minder slaap om voor dit arousaloverschot te compenseren. En dus raakt onze bloeddruk geleidelijk chronisch verhoogd, waarmee de kans op hart- en vaatziekten sterk toeneemt.

Eén uur eerder slapen
Onderzoek van de Harvard Medical School laat zien dat één uur extra slaap al voldoende kan zijn om beginnende signalen van een verhoogde bloeddruk naar beneden te brengen. De proefpersonen sliepen normaliter minder dan zeven uur. Door één uur eerder te gaan slapen was de bloeddruk binnen zes weken weer hersteld tot een gezond niveau. Vervolgonderzoek dient aan te tonen of extra slaap ook werkelijk effectief is in de behandeling van een verhoogde bloeddruk.

Slaaphygiëne
Zoals met ontelbaar veel onderzoeken wordt bevestigd heeft slaap een essentiële herstelfunctie voor het lichaam. Slaaptekort kan verscheidene oorzaken hebben, variërend van slaapstoornissen zoals insomnie of slaapapneu tot een inadequate slaaphygiëne. In het laatste geval is er sprake van verkeerde slaapgewoonten, waardoor het slaaptekort zou kunnen worden verholpen door een simpele aanpassing in slaaproutines, ontspanningsoefeningen en dagelijkse leefgewoontes. Ook slaapstoornissen zijn vaak goed te behandelen, zodra een juiste diagnose is gesteld. Het wordt steeds moeilijker om voldoende slaap in te plannen in de hedendaagse maatschappij. Maar wie de gezondheid hoog acht doet er verstandig aan voldoende slaap bovenaan het lijstje met aandachtspunten te zetten.

© ChronoMed Redactie / I.L.S.

Het artikel wordt binnenkort gepubliceerd in The Journal of Sleep Research



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


In mijn omgeving komen slaapproblemen niet voor



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau