Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Baby laten huilen verbetert slaap



08-01-2013 -

LEIDEN/BUSSUM - Onderzoek suggereert dat het beter is om een baby te laten huilen wanneer het ’s nachts wakker wordt. Op deze manier leert het kind zichzelf te kalmeren en ontwikkelt zo een gezond slaappatroon.

Huilen of troosten?

Een eeuwenoude pedagogische kwestie is gelegen in de vraag of kinderen getroost moeten worden als ze ’s nachts huilend wakker worden. Nog steeds zijn de meningen over dit vraagstuk verdeeld en blijven veel ouders in onzekerheid. De bevindingen van recent onderzoek geven aanwijzingen dat het voor de toekomstige slaap van het kind beter is om het te laten huilen. Het onderzoek van de Temple University liet zien dat kinderen van 6 tot 36 maanden oud grofweg in twee groepen konden worden verdeeld. Twee derde van de kinderen slaapt vrijwel elke nacht door, met hooguit één onderbroken nacht per week. Het andere deel van de kinderen wordt aanzienlijk veel vaker wakker ’s nachts, soms zelfs elke nacht op de leeftijd van zes maanden. Na 15 maanden was dit gemiddeld nog twee nachten per week, en met twee jaar nog slechts éénmaal per week.

Overgangsfase
Metingen van de slaap geven aan dat kinderen in principe alleen wakker worden gedurende de overgangsperiode tussen twee slaapcycli. Een slaapcyclus duurt bij jonge kinderen ongeveer 90-120 minuten, bij volwassenen gemiddeld 90 minuten. Aan het begin van elke cyclus bevindt zich een zeer lichte slaapfase. Het verschilt per kind of volwassene in welke mate van bewustzijn deze fase wordt doorlopen. Sommige mensen worden even wakker, en hebben dan al gauw het gevoel de hele nacht slecht te hebben geslapen, terwijl het een natuurlijke situatie betreft. Anderen zijn zich minder bewust van de overgangsfase. De kinderen die ’s nachts regelmatig huilen worden simpelweg net iets gemakkelijker wakker tussen de slaapcycli door, maar hebben in feite een prima nacht. Zolang ze niet wakker blíjven, natuurlijk.

Kenmerken van het huilende kind
Eerder onderzoek bevestigt dat twee derde van de kinderen na een maand of vijf het slaappatroon van de ouders volgen. De kinderen die ’s nachts regelmatig huilen bleken vaker jongetjes en hadden meestal een moeilijk temperament (geïrriteerd en snel afleidbaar). Ze kregen in de meeste gevallen borstvoeding en hadden een grotere kans op een depressieve moeder, hoewel het depressieve gedrag van moeder niet de oorzaak lijkt te zijn van het huilgedrag van het kind. Het verband heeft vermoedelijk eerder een neurologische oorsprong, of de depressie wordt juist in hand gewerkt door het slaaptekort van de moeder dankzij de onderbroken nachten. Tot slot hadden kinderen die regelmatig ’s nachts wakker werden vaker een moeder met een grote sensitiviteit voor signalen van haar kind.

Slaapvaardigheden
De onderzoekers trekken twee conclusies uit de studie. Ten eerste wordt het belang aangestipt om hulp te zoeken voor kinderen met aanhoudende slaapproblemen na de leeftijd van 18 maanden. Omdat deze kinderen vaak ook gedragsproblemen hebben, zoals afleidbaarheid, kunnen de slaapproblemen ook op latere leeftijd gemakkelijk aanhouden zonder hulp. Ten tweede is het belangrijk dat kinderen op jonge leeftijd leren om zichzelf te kalmeren, wanneer ze ’s nachts wakker worden en beginnen te huilen. Dit is een belangrijke vaardigheid om toekomstige slaap te waarborgen. Het kind moet wennen aan een regelmatig en eigen slaapritme. Dat wordt niet bevorderd door bijvoorbeeld het geven van borstvoeding om de baby in slaap te helpen. De onderzoekers adviseren daarom  om het kind op een vast tijdstip naar bed te brengen, zonder hulp in slaap te laten komen en de neiging te weerstaan direct te reageren op het ontwaken van het kind. Op deze manier krijgt het kind de kans een gezond slaapritme te ontwikkelen, ook voor de toekomst.

© ChronoMed Redactie/ I.L.S.

Bron:
Weinraub, M., Bender, R. H, Friedman, S.L., Susman, E.J., Knoke, B., Bradley, R., Houts, R., Williams, J. (2012). Patterns of developmental change in infants' nighttime sleep awakenings from 6 through 36 months of age. Developmental Psychology, Vol 48(6).



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


In mijn omgeving komen slaapproblemen niet voor



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau