Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Slechte slaap beperkt het geheugen



08-02-2013 -

LEIDEN/BUSSUM – Onderzoekers hebben een verklaring gevonden voor de relatie tussen slechte slaap bij ouderen en een gebrekkig geheugen. De hersengolven in de diepe slaapfase zorgen voor de opslag van informatie in het lange termijn geheugen. En het is juist de diepe slaap waar ouderen tekort aan hebben.

Oud en vergeetachtig

Het is algemeen bekend dat we met de jaren wat vergeetachtiger worden. Het is ook geen fabeltje dat de slaapkwaliteit verandert zodra we ouder worden. Deze twee factoren blijken nu inderdaad aan elkaar gerelateerd te zijn. Een verminderde slaapkwaliteit lijkt geheugenproblemen te veroorzaken. En dat geeft mogelijk aanknopingspunten voor behandelmethoden en medicatie bij geheugenproblemen.

Slaapcyclus
Onze slaap bestaat uit een aantal slaapcycli. Bij volwassenen duurt elke cyclus ongeveer 90 minuten en beslaat vijf fasen. De eerste slaapfase is zo licht dat we eruit wakker kunnen worden zonder ons te beseffen te hebben geslapen. De tweede slaapfase is eveneens kort en licht, waarna de derde fase een overgangsfase vormt naar de diepe slaap. Uit de diepe slaap zijn we nauwelijks wakker te krijgen: deze fase is dan ook erg belangrijk voor ons lichaam. We herstellen van de drukke dag, ons lichamelijk stresslevel daalt weer tot een gezonder niveau en we maken hormonen aan die van belang zijn voor groei en ontwikkeling. Na de diepe slaap vervallen we in de droomfase (REM-slaap). Hierin neemt onze hartslag, hersenactiviteit, ademhaling en oogbewegingen toe. De rest van onze spieren zijn zo goed als verlamd: op deze manier kunnen we immers onze dromen niet letterlijk uitvoeren. Ook de REM-slaap heeft belangrijke functies. We verwerken de informatie en emoties van de dag en ook deze fase lijkt belangrijk te zijn voor de ontwikkeling. Na de droomslaap worden we, onbewust of bewust, een beetje wakker en beginnen vervolgens aan het begin van een nieuwe slaapcyclus.

Slapen en ouderdom
Als we eenmaal op leeftijd zijn, wordt het steeds lastiger goed door te slapen tijdens de nacht omdat we ons in lichtere slaapfasen bevinden dan toen we nog jong waren. Dit wordt nog eens versterkt doordat ouderen overdag weinig bewegen, een belangrijke voorwaarde voor een gezonde slaap. Bij gebrek aan invulling van de dag vervallen bejaarde mensen bovendien gemakkelijk in een gefragmenteerd slaappatroon, waarbij overdag regelmatig een dutje wordt gedaan. Dat heeft ook weer een nadelig effect op de nachtelijke slaap. Naarmate we ouder worden is er een afname waar te nemen van onze melatoninespiegels: we maken minder aan van het slaaphormoon. Tot slot neemt de gevoeligheid voor licht af bij ouderen, waardoor het lichaam minder duidelijke signalen ontvangt over het al dan niet aanmaken van het slaaphormoon. Alles bij elkaar opgeteld is het niet verwonderlijk dat de slaapkwaliteit bij ouderen steeds meer afneemt.

Diepe slaap
De diepe slaap staat erom bekend een belangrijke rol te spelen in het opslaan van informatie en herinneringen in ons geheugen. Onderzoekers van de Berkeley universiteit in Californië keken daarom bij jongeren (20-30 jaar) en ouderen (70+) naar de relatie tussen diepe slaap en geheugen. De kwaliteit van de diepe slaap was bij ouderen 75 procent minder dan bij jong volwassenen. Het geheugen bleek de volgende dag 55 procent slechter te zijn.

Hersengolven
Onderzoekers vermoeden dat achteruitgang van de frontale kwab resulteert in een beperking van de hersengolven die belangrijk zijn voor de opslag van informatie in het geheugen. Zij ontdekten namelijk dat er tijdens de diepe slaap hersengolven worden geproduceerd die essentieel zijn voor het overbrengen van informatie van de hippocampus naar het deel van de prefrontale cortex waar het lange termijn geheugen gezeteld is. Een tekort aan diepe slaap voorkomt op deze manier het vasthouden van de informatie die tijdelijk in de hippocampus wordt ondergebracht.

Slaapstoornissen en geheugenproblemen
Deze bevindingen zijn niet alleen interessant voor oudere mensen. Mogelijk bieden de resultaten ook een verklaringen voor de geheugenproblemen die zich bij bepaalde slaapstoornissen voordoen, zoals slaapapneu. Het onderzoek benadrukt het grote belang van een gezonde, effectieve slaap voor niet alleen de fysieke en psychische, maar ook de cognitieve gezondheid.

© ChronoMed Redactie / I.L.S.

Bron:
B. A. Mander, V. Rao, B. Lu, J. M. Saletin, J. R. Lindquist, S. Ancoli-Israel, W. Jagust & M. P. Walker (2013). Prefrontal atrophy, disrupted NREM slow waves and impaired hippocampal-dependent memory in aging, Nature Neuroscience (in druk)



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


In mijn omgeving komen slaapproblemen niet voor



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau