Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Slaapkamerkleur van invloed op slaap



03-06-2013 -

LEIDEN/BUSSUM – De kleur van een slaapkamer blijkt van invloed te zijn op onze fysieke toestand en zodoende ook op onze nachtrust. Blauw zou de hartslag en bloeddruk verlagen, terwijl paars de hersenen zodanig stimuleert dat inslapen lastiger wordt. Een Engelse studie koppelde kleuren aan slaapduur.

Blauw versus paars

Er bestaan talloze theorieën over welke kleuren we het beste kunnen gebruiken voor specifieke ruimtes in ons huis. In de volksmond ontstaan, vanuit natuurgeneeskundig of spiritueel perspectief, en nu ook op basis van een demografische studie. In Engeland werd 2000 mensen naar de kleur van hun slaapkamer gevraagd. Door deze informatie te koppelen aan gegevens over de slaap, konden de onderzoekers een lijstje opstellen van meer en minder slaapbevorderende kleuren.

Blauw bleek de meest rustgevende kleur. Mensen met een blauwe slaapkamer sliepen gemiddeld het langste: bijna 8 uur. Deze kleur zou een kalmerende invloed hebben op ons zenuwstelsel, waardoor de hartslag en bloeddruk kunnen dalen. Groen en geel waren de volgende beste kleuren voor een goede nachtrust, met een slaapduur van ruim 7,5 uur. Terwijl zilver en oranje een goede middenmoot vormen, blijkt paars de minst gezonde kleur. Om te slapen, dan. Want paars prikkelt onze hersenen en houdt ons zo meer alert om informatie uit de omgeving op te pikken. Het stimuleert onze creativiteit en onderbewustzijn. Een fantastische kleur voor een kunstenaarskamer, maar niet om te slapen. Mensen met een paarse slaapkamer sliepen dan ook gemiddeld minder dan 6 uur per nacht. Bruin en grijs doen het ook niet goed in de slaapkamer met iets meer dan 6 uur slaap: de kleuren worden geassocieerd met somberheid.

Slaap- en waakritme
Natuurlijk is het de vraag of de kleuren daadwerkelijk de slaap beïnvloeden of dat mensen met een bepaald karakter en slaappatroon specifieke kleuren kiezen voor in de slaapkamer. Dat laatste zal vast een rol spelen, maar er is eveneens evidentie voor de invloed van kleur op slaap. Middels de stemming, allereerst. Een fijne, rustige stemming zet immers allerlei ontspannende processen in werking die vervolgens een positieve invloed kunnen hebben op het slapen. Maar voor de kleur blauw is nog een extra verklaring gevonden. In de retina van ons oog bevinden zich zogenaamde ganglion- cellen die informatie doorzenden naar een belangrijk deel in onze hersenen, namelijk het gebied waar ons 24-uurs ritme wordt gereguleerd. En deze specifieke cellen in onze ogen reageren het sterkste op de kleur….blauw. De kleur stimuleert dus het slaap- en waakritme in onze hersenen en draagt zo bij aan een goede nachtrust. Dus behalve vaste ritmes, ontspanning voor het slapen gaan en voldoende lichaamsbeweging overdag kan ook de slaapkamerkleur worden toegevoegd aan het lijstje met slaapbevorderende omstandigheden.
 

© ChronoMed Redactie / I.L.S.



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Ik ben tevreden over mijn slaapkwaliteit



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau