Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Stress serieuze slaapverstoorder



21-08-2013 -

LEIDEN/BUSSUM - Een groot Brits onderzoek wijst stress aan als de meest genoemde reden voor slapeloosheid. Bijna de helft van de Britten wordt wakker gehouden door angst en zorgen, een stijging die parallel loopt aan de groeiende economische onrust.

Slaapproblemen
Een goede nachtrust kan door ontelbaar veel factoren worden verstoord. Pijn, ziekte, een snurkende partner, een te koude slaapomgeving, een oncomfortabele slaapplek, teveel avondlicht, te weinig ontspanning voor het slapen… Per persoon verschilt sterk hoe gemakkelijk de slaap verstoord raakt en voor welke factoren een grotere gevoeligheid bestaat. Maar in de hedendaagse Britse, en vermoedelijk eveneens Nederlandse, maatschappij hebben veel mensen één zwakke plek gemeen: stress.

Vicieuze cirkel
Zorgen, angst en hard werken resulteren gemakkelijk in een verhoogd arousal niveau gedurende de avond en nacht. Door het piekeren blijven we in een actieve toestand en krijgt ons lichaam de boodschap dat het nog helemaal geen bedtijd is. Ook een hoog stress niveau gedurende de dag kan de nachtrust schade toebrengen: het cortisolniveau moet een flink eind dalen om lekker te kunnen slapen. Maar juíst een goede slaap helpt het cortisolniveau naar beneden te brengen! En zo komen we gemakkelijk in een vicieuze cirkel terecht. Door de stress en zorgen slapen we slecht, waardoor de volgende dag het begin- stressniveau een stukje hoger ligt dan goed voor ons is, en we ’s avonds nog minder kans krijgen om goed in slaap te komen.

Zenuwstelsels
Gelukkig is een dergelijke vicieuze cirkel te doorbreken, al vereist dat meestal wel wat geduld en motivatie. Ontspanning is de belangrijkste sleutel tot succes. Zolang we actief en druk aan het werk zijn, is ons sympathische zenuwstelsel actief. Daar is niks mis mee: alles wordt simpelweg in werking gezet om fysieke en mentale inspanning te kunnen verrichten. Maar daarmee worden ook bepaalde functies onderdrukt die even wat minder relevant zijn, zoals de spijsvertering en het immuunsysteem. Daarom is het erg belangrijk dat ook het parasympatische zenuwstelsel de kans krijgt om zijn werk te doen. Die zorgt namelijk voor het herstel en de bescherming van ons lichaam.

Herstel en bescherming
Van oorsprong wisselden deze systemen elkaar goed af: als we moesten vechten of vluchten trad in luttele momenten het sympathische zenuwstelsel in werking, maar daarna volgde vrijwel altijd een rustmoment waarin het parasympatische zenuwstelsel het lichaam herstelde van de inspanning. In de hedendaagse 24-uursmaatschappij wordt dat rustmomentje maar al te vaak vergeten. Veel mensen realiseren zich niet hoe belangrijk het is om ook het parasympatische zenuwstelsel ruimte te geven. Ontspanning kan in allerlei vormen en maten. Van meditatie en ontspanningsoefeningen tot het lezen van een goed boek of gewoon even buiten in de hangmat liggen: het zijn deze rustmomenten die het lichaam nodig heeft om te herstellen van de zware dagen.

Rust en slaap zijn essentieel
En juist in deze drukke, economisch zorgelijke tijden is dat extra belangrijk. Hoe lager het stressniveau voor bedtijd, hoe groter de kans op een goede nachtrust. Er zijn nog vele andere manieren om de slaapkwaliteit te verbeteren in geval van insomnia, zoals een vaste structuur, slaaprituelen en een juist gebruik van licht en elektronica. Maar wanneer stress de voornaamste slaapverstoorder is, lijkt ontspanning de belangrijkste tegenhanger. Ook piekermanagement kan nodig zijn om de oorzaak van de slaapproblemen aan te pakken. Het allerbelangrijkste is om vooral niet te vergeten hoe essentieel ontspanning én (daarmee!) een goede nachtrust is voor onze mentale en fysieke gezondheid. We werken immers om te leven, en niet andersom.

© ChronoMed Redactie/ I.L.S. 



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Stress beïnvloed mijn slaap nauwelijks



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau