Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Smartphone onderdrukt slaaphormoon



21-08-2013 -

LEIDEN/BUSSUM – Het gebruik van een Smartphone in bed kan de slaap verstoren, doordat het achtergrondlicht de productie van het slaaphormoon melatonine onderdrukt. Door de Smartphone minimaal 35 centimeter van het gezicht te houden en het licht te dimmen, kan de schade van de nachtrust worden beperkt.

Achtergrondlicht

Ooit was er een tijd dat we ’s avonds slechts bij uitzondering een boek konden lezen: licht was duur of simpelweg niet beschikbaar. Tegenwoordig is verlichting in het leesmateriaal geïntegreerd. Tablets, telefoons, e-readers en laptops bevatten onuitputbare bronnen van vermaak. Niet alleen wordt de verleiding hierdoor steeds groter om later te gaan slapen, ook is het achtergrondlicht van de apparaten slecht voor onze nachtrust.

Slaaphormoon
Voor een gezonde nachtrust zijn we namelijk sterk afhankelijk van het licht in onze omgeving. Wanneer het donker is neemt de productie van het slaaphormoon melatonine toe, terwijl licht de aanmaak juist onderdrukt. Ons lichaam volgt zo het dag- en nachtritme van de natuurlijke omgeving en heeft dat nodig om goed te functioneren. Allerlei processen zijn afhankelijk van deze informatie over het tijdstip van de dag, om in te kunnen schatten wanneer hormonen moeten worden aangemaakt, wanneer we honger moeten krijgen, wanneer we actief of slaperig moeten zijn. Door deze vaste ritmes creëert ons lichaam optimale kansen om in de leefomgeving zo goed mogelijk te kunnen overleven.

Kunstlicht
Maar inmiddels is er natuurlijk meer licht dan alléén dat van de zon. En dat brengt ons lichaam soms aardig in de war. Met de komst van het kunstlicht, in eerste instantie. De gemiddelde kamerverlichting in de avonduren is al voldoende om onze slaapkwaliteit aanzienlijk naar beneden te brengen. Niet vreemd dus, dat ook het licht van alle sociale media bijdraagt aan een verstoorde slaap.

Afstand houden
Onderzoek van de MAYO slaapkliniek in Amerika suggereert dat Smartphones niet altijd een negatieve invloed op slaap hoeven te hebben. De schade kan worden beperkt door de verlichting te dimmen. De gebruikelijke, hoogste stand onderdrukt het slaaphormoon aanzienlijk meer dan de middelmatige of lage verlichtingsstand. Dit werkt echter alleen wanneer het apparaat bovendien vanaf minimaal 35 centimeter afstand wordt bekeken. Dus ook bij de verslavende social media geldt: gebruik met wijsheid en mate. Om de slaap te bevorderen is het verstandig voor bedtijd een aantal ontspannende, vaste rituelen te volgen in plaats van de stimulerende sociale media te gebruiken. Een kopje theïnevrije thee, warme douche, tanden poetsen en een paar bladzijden lichte lectuur, bijvoorbeeld. Maar als de Smartphone dan toch teveel lonkt, kunnen bovenstaande tips helpen om de nachtrust te bewaken.

© ChronoMed Redactie / I.L.S.



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Ik heb wel eens slaappillen gebruikt



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau