Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Kamperen helpt biologische klok



21-08-2013 -

LEIDEN/BUSSUM – Een week kamperen in de wilde natuur, zonder elektronische apparatuur, is voldoende om onze biologische klok te resetten. Het gebrek aan kunstlicht zorgt ervoor dat ons dag- en nachtritme in korte tijd weer synchroon loopt met het natuurlijke ritme van de omgeving.

Natuur doet goed

Kunstlicht en elektronische apparatuur hebben de mensheid veel gebracht. De economie vaart er wel bij, de mogelijkheden in de wereld rijzen de pan uit, en ons leven wordt steeds gemakkelijker. Maar elke medaille heeft een keerzijde. In bepaalde opzichten vormt onze gezondheid zo’n keerzijde. De lange, verlichte dagen zorgen ervoor dat we meer werk gedaan krijgen en meer mogelijkheden benutten, maar het maakt ook de nachten korter. De balans tussen rust en inspanning wankelt. Een goede reden om de natuur in te gaan, voor veel mensen. Rust, stilte, minder prikkels en meer slaap: dat is wat een kampeervakantie in de natuur vaak oplevert. Onderzoek laat nu zien dat er nóg een nadeel van kunstlicht en elektronische apparatuur teniet wordt gedaan tijdens een kampeervakantie in de natuur: onze biologische klok synchroniseert erdoor met het oeroude ritme van de natuur.

Melatonine
Van acht proefpersonen werd de slaap, activiteiten en de blootstelling aan omgevingslicht gemeten gedurende een gemiddelde week in de maatschappij én een week in de natuur. Met behulp van een melatoninebepaling werd het dag- en nachtritme (circadiane ritme) van de proefpersonen gemeten. Melatonine staat bekend als het ‘slaaphormoon’,  maar speelt eigenlijk een bredere rol, namelijk in ons gehele biologische kloksysteem. Licht heeft veruit de meeste invloed op dit bijzondere hormoon: het onderdrukt de aanmaak van melatonine, terwijl een donkere kamer juist de productie stimuleert. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de onderzoekers van Colorado University geïnteresseerd zijn in de invloed van dagelijkse blootstelling aan kunstlicht op de biologische ritmes van mensen. Hoe zou ons dag- en nachtritme eruit zien zónder deze toegevoegde lichtbronnen?

Zon en vuur
Het dag- en nachtritme van de proefpersonen bleek sterk afhankelijk van de omgeving waarin ze verbleven. In het dagelijkse leven van de proefpersonen, waarin kunstlicht en elektronische apparatuur een grote rol spelen, zette de nachtrust twee uur later in dan wanneer de proefpersonen in de natuur verbleven. Een week kamperen met alleen het licht van de zon en vuur was voldoende om de biologische klok te resetten: de biologische klok verschoof twee uur naar voren. De gebruikelijke verschillen tussen avond- en ochtendmensen verdwenen. De biologische klok van elk individu liep na een week weer, zoals vanouds, synchroon met het rijzen van de zon.

Resetknop
Dat is wat de ontwikkelingen in de beschaafde wereld mogelijk maken: individuen komen gemakkelijker van elkaar te verschillen. In de huidige 24-uurs maatschappij past een ieder zich aan de gewenste -of opgelegde- omgeving aan, zodanig dat er mensen bestaan met een sterke voorkeur voor activiteit in de late avond of juist in de vroege morgen. In de wilde natuur beschikken we niet langer over lichtknopjes en wekkers, en dan blijken we al gauw terug te vallen in een algemeen dag-en nachtritme. Voor beide leefwijzen valt natuurlijk wat te zeggen. Hoe dan ook bevestigt dit onderzoek de onmiskenbare invloed van licht op ons biologische ritme. Dat wil zeggen: op onze eetgewoonten, hormoonhuishouding en… slaap. Het blijft een feit dat de Westerse maatschappij intensief verbonden is aan kunstlicht en elektronica, en daar zullen we het mee moeten doen. Maar we kunnen léren een gezond evenwicht te vinden in ons biologische ritme. Want als dat ritme van de leg is, dan is elke vezel in ons lichaam van streek. Zoals bij een jetlag krijgen we hoofdpijn en spijsverteringsproblemen; we kunnen niet slapen maar zijn constant vermoeid. Ergens tussen de zon en het kunstlicht is een middenweg te vinden. Misschien dat een druk op de resetknop bij die zoektocht kan helpen.

© ChronoMed Redactie / I.L.S.

Bron:
“Entrainment of the Human Circadian Clock to the Natural Light-Dark Cycle,” Kenneth P. Wright, et al., Current Biology, published online 1 August 2013.



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Stress beïnvloed mijn slaap nauwelijks



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau