Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Jetlag nader verklaard



04-09-2013 -

LEIDEN/BUSSUM - Onderzoekers hebben meer inzicht gekregen in het ontstaan van een jetlag. Onze biologische klok wil er zeker van zijn dat de signalen vanuit de nieuwe omgeving kloppen, voordat het lichaam zich aan dit andere ritme aanpast. Daarom weerhoudt een specifiek mechanisme onze biologische klok ervan zich continu aan de omgeving aan te passen: zo ontstaat een jetlag.

Klachten

Een jetlag: voor sommige mensen een goede reden om verre landen alleen op televisie te aanschouwen. Vooral wanneer we naar het Oosten vliegen kan een jetlag een aanzienlijke invloed hebben op ons welzijn. Voor enige dagen, tenminste. Elke tijdzone die we passeren kan een dag optellen bij de klachten en kwaaltjes en van de jetlag, zodat een tijdsverschil van 10 uur gemiddeld zo’n 10 dagen lang voor ongemakken zorgt. De klachten nemen dan wel langzamerhand af, omdat het lichaam zich geleidelijk aanpast aan de nieuwe leefomgeving. Het kan de meeste mensen niet snel genoeg gaan: hoofdpijn, vermoeidheid, slaapproblemen, spijsverteringsklachten en futloosheid hebben een sterke invloed op het dagelijkse functioneren.

Biologische klok
Maar waarom krijgen we deze klachten, als we naar een andere tijdzone vliegen? In onze hersenen zit een kern van cellen, de suprachiasmatische nucleus (SCN), die ervoor zorgt dat alle cellen in ons lichaam hetzelfde biologische ritme volgen. De biologische klok is daar gezeteld. De SCN wordt op haar beurt beïnvloed door allerlei informatie vanuit de omgeving, waarbij licht de allergrootste rol speelt. Licht geeft immers van oorsprong veel informatie over het dag- en nachtritme van de omgeving waarin een organisme leeft. Zodra de hersenen signaal krijgen dat er licht op het netvlies valt, wordt de aanmaak van het hormoon melatonine onderdrukt. Dit hormoon staat ook bekend als het slaaphormoon, omdat de productie ervan nodig is 's nachts plaatsvindt. Ook andere factoren hebben invloed op ons biologische ritme, zoals (lichaams)temperatuur en de eigen activiteiten.

Ritme en regelmaat
Ons lichaam houdt van vaste ritmes, omdat het dan goed kan inspelen op tekorten en overschotten in hormonen, voedingsstoffen etc. Zonder ritme hebben we de hele dag een beetje honger maar onvoldoende om een flinke maaltijd te nuttigen. Zonder ritme zijn we de hele dag slaperig, maar maken we ’s nachts onvoldoende melatonine aan om een lekkere nacht te slapen. En dat is wat er gebeurt bij een jetlag. Het biologische ritme is verstoord. Ons lichaam weet niet meer wanneer het wakker hoort te zijn, of toch beter kan gaan slapen. Het weet niet wanneer bepaalde hormonen moeten worden afgescheiden, wanneer het spijsverteringssysteem actief behoort te zijn. En dus doet het van alles een beetje, en van alles net te weinig. Dat geeft de klachten die we gewend zijn van een jetlag, maar ook zoals mensen met een langere verstoring van de biologische ritmes dat ervaren.

Betrouwbare signalen
Wetenschappers hebben nu ontdekt waarom ons lichaam zich zo moeilijk aanpast aan het nieuwe ritme. Want we krijgen toch immers meteen, op onze nieuwe bestemming, al een heleboel signalen van het nieuwe ritme? Toch duurt het even voor ons lichaam aan dat nieuwe ritme gewend is geraakt en we weer goed functioneren. Volgens onderzoekers van de University of Oxford wíl ons lichaam zich helemaal niet zo snel aanpassen. Het heeft zelfs een goede reden om dat niet meteen te doen. Een specifiek eiwit in ons lichaam weerhoudt de biologische klok ervan zich direct aan te passen aan nieuwe signalen in de vorm van bijvoorbeeld licht of temperatuur. En dat doet het, zodat de biologische klok stabiel blijft. Door zich ervan te verzekeren dat de nieuwe signalen uit de omgeving betrouwbaar zijn – dat we er baat bij hebben ons aan deze nieuwe signalen aan te passen- kan de biologische klok het beste voor ons lichaam zorgen. Als het zich bij elke lichtflits zou aanpassen, werd het onmogelijk betrouwbare informatie te krijgen over onze slaapbehoefte, tekorten op voedingsgebied of afwijkende schommelingen in de hormoonhuishouding. En daarom past de biologische klok zich alleen aan als dat écht nodig blijkt te zijn.

Hulpmiddel
Een zeer effectief systeem, dat er helaas ook voor zorgt dat we niet zo snel kunnen wennen aan een nieuwe tijdzone. De onderzoekers ontdekten dat het bij muizen mogelijk was het eiwit te blokkeren, waardoor aanpassing aan een nieuw ritme spoediger verliep. Mogelijk bestaat er in de toekomst daarom een hulpmiddel voor mensen met een jetlag of andere verstoring van het bioritme. Tot die tijd blijft het zaak het lichaam een handje te helpen, door constante informatie te geven over het nieuwe, gewenste ritme. Dan weet de biologische klok dat het de moeite waard is om aan het nieuwe ritme te wennen.

© ChronoMed Redactie / I.L.S.

Bron:
The CRTC1-SIK1 Pathway Regulates Entrainment of the Circadian Clock; Aarti Jagannath, Rachel Butler, Sofia I.H. Godinho, Yvonne Couch, Laurence A. Brown, Sridhar R. Vasudevan, Kevin C. Flanagan, Daniel Anthony, Grant C. Churchill, Matthew J.A. Wood, and others; Cell, 154(5) pp. 1100 - 1111, 29 August 2013.



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


In mijn omgeving komen slaapproblemen niet voor



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau