Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Angsttherapie tijdens slaap



23-09-2013 -

BUSSUM/LEIDEN – Recent onderzoek suggereert dat angsten tijdens het slapen behandeld kunnen worden. De angststimulus wordt daarvoor gekoppeld aan een specifieke geur. Door de angstpatiënt tijdens de diepe slaap aan deze geur bloot te stellen, zónder de feitelijke angststimulus, neemt de angst geleidelijk af.

Angsttherapie

Het proces van geleidelijke desensitisatie is al lange tijd een succesvolle vorm van angsttherapie gebleken. In deze therapie wordt de patiënt herhaaldelijk blootgesteld aan de stimulus die angst opwekt, zoals bijvoorbeeld een spin. Hierbij wordt echter gebruik gemaakt van kleine stapjes, zodat de patiënt geleidelijk kan wennen aan spinnen. Er wordt bijvoorbeeld gestart met een plaatje, vervolgens een film over spinnen, waarna een echte spin van een afstand wordt bekeken, aangeraakt met handschoenen en ten slotte vastgehouden. Met als belangrijke voorwaarde uiteraard, dat de blootstelling geen gevaar oplevert voor de patiënt. Zo leert men stap voor stap de voorheen beangstigende stimulus te vertrouwen. Een volgende stap wordt pas gemaakt zodra de patiënt gewend is geraakt aan de voorgaande fase: het plaatje van de spin roept niet langer angst- en paniekgevoelens op.

Angstgeur
Onderzoekers van de Northwestern University in Chicago besloten deze techniek toe te passen tijdens de slaap. Hiervoor creëerden zij angstgevoelens bij foto’s van twee gezichten, door tijdens het zien van deze gezichten een pijnprikkel in de vorm van een elektrische schok te geven aan de proefpersonen. Aan de hand van de mate van zweten van proefpersonen werd de angstreactie op de foto’s van gezichten gemeten. Bovendien werd aan de beangstigende gezichten een specifieke geur gekoppeld, bijvoorbeeld een rozengeur. Vervolgens werden de proefpersonen tijdens het slapen blootgesteld aan de ‘angstgeur’ van één van de gezichten. Dit gebeurde elke keer dat de proefpersoon in een diepe slaapfase terecht kwam.

Hersentraining
Doordat de geur zónder de betreffende pijnschokken werd gepresenteerd, nam de angst van de proefpersonen voor het bijbehorende gezicht af. De angst voor het andere gezicht, waarvan de geur tijdens het slapen niet was gebruikt, was nog net zo sterk als voor het slapen. Dit werd gebaseerd op metingen van het zweetgedrag van de proefpersonen. Ook werden veranderingen in de hersenactiviteit geconstateerd, waaronder in de amygdala, het gebied waarin emoties worden verwerkt. Proefpersonen die het langst aan de geur waren blootgesteld gedurende hun slaap, lieten bovendien het minste angst zien voor het bijbehorende gezicht. Kortom, doordat tijdens de slaap de geur, die eerder met een angstreactie werd geassocieerd, nu zónder beangstigende stimulus werd getoond, leerde de hersenen van de proefpersonen dat het niet langer nodig was voor deze geur een angst te ervaren. En daarmee nam ook de angst af voor het gezicht dat aan deze geur gekoppeld was.

Slaap en geheugen
Maar waarom was dit onderzoek juist zo succesvol gedurende de slaap? Dat heeft te maken met de opslag van herinneringen en ervaringen in het geheugen, aldus hoofdonderzoeker Jay Gottfried. De diepe slaapfase staat erom bekend een belangrijke rol te spelen in dit proces. Slaap is nodig om ervaringen en informatie in het geheugen op te slaan. Eerder onderzoek heeft zelfs aanwijzingen gevonden voor de functie van slecht slapen na een trauma: de negatieve emoties en gedachten kunnen dan moeilijker in het geheugen verankerd raken. Het huidige onderzoek biedt daarom perspectief voor toekomstige angsttherapieën met reeds bestaande angsten. In de eerste plaats zou een dergelijke angsttherapie tijdens de slaap bijvoorbeeld werkzaam kunnen zijn bij angsten waaraan al een specifieke geur gekoppeld is, zoals de geur van buskruit. Angsttherapie tijdens de slaap zou op deze manier een relatief aangename manier kunnen zijn in vergelijking tot het geleidelijk blootstellen van een persoon aan de beangstigende stimulus.

© ChronoMed Redactie / I.L.S. 



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Stress beïnvloed mijn slaap nauwelijks



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau