Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Middagslaapje helpt kleuters bij leren



04-10-2013 -

BUSSUM/LEIDEN – Wanneer jonge kinderen na een ochtend op school een middagslaapje doen, profiteren zij meer van de leerstof die ’s morgens werd aangeboden. Het slapen helpt om informatie in het geheugen te verankeren.

Dutje

Bij jonge kinderen neemt de behoefte om tussen de middag te slapen geleidelijk af. Vaak slapen ze in een lichte slaapfase, zodat over het algemeen wordt aangenomen dat een middagslaapje eigenlijk niet langer nodig is voor de ontwikkeling van het kind. Onderzoek van de University of Massachusetts Amhers suggereert dat deze conclusie te voorbarig is. Kinderen van 3 tot 5 jaar profiteren wel degelijk van een middagslaapje. Het helpt ze om informatie gemakkelijker in het geheugen op te slaan.

Geheugenopslag
Uit de onderzoeksresultaten bleek dat kinderen (3-5 jaar) beter presteerden op een geheugentaak wanneer zij in het begin van de middag 75 minuten mochten slapen. De informatie die in de ochtend werd aangeboden, werd volgens de gegevens van hersenmetingen gedurende het slapen sterker opgeslagen in het geheugen. Dit effect bestond ook de volgende dag nog. Een goede nacht slaap bood niet dezelfde voordelen als een middagslaapje kort na de aangeboden informatie. De onderzoekers vermoeden dat jonge kinderen baat hebben bij slaap verdeeld over de dag, omdat het geheugen nog niet in staat is grote hoeveelheden voor langere termijn vast te houden. Het korte termijn geheugen heeft nog een beperkte capaciteit, zodat jonge kinderen er baat bij hebben dat informatie tijdig, middels een dutje, naar het lange termijn geheugen over wordt gezet.

Voordelen middagslaapje
De kinderen die het meest profiteerden van het middagslaapje, waren kinderen die dit regelmatig deden. Mogelijk heeft dit te maken met de gewenning van het lichaam aan slapen op een bepaald tijdstip. Hierdoor rekent het lichaam op een rustmoment en kan zodoende meer slaaphormonen aanmaken zodat de slaap efficiënter kan zijn. In Nederland kunnen kinderen op de basisschool niet langer slapen tussen de middag. Maar ook op het kinderdagverblijf en thuis is een verschuiving te zien: ouders lijken jonge kinderen steeds minder te stimuleren om tussen de middag te slapen. Het huidige onderzoek laat echter zien dat een middagslaapje, zelfs als het kind licht slaapt, voordelen biedt. Eerder onderzoek toonde reeds aan dat kinderen van 2 tot 3 jaar die wel eens een dutje missen meer angstig waren, minder plezier ervoeren en minder goed waren in probleem oplossing. De boodschap lijkt duidelijk: biedt jonge kinderen dagelijks de mogelijkheid om middels een middagslaapje te herstellen en leren van een ochtend vol indrukken en nieuwe informatie.

© ChronoMed Redactie / I.L.S.

Bron:
Kurdziel, L., Duclos, K., Spencer, R.M. (2013). Sleep spindles in midday naps enhance learning in preschool children. Proc Natl Acad Sci U S A, Sep 23 2013.
 



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


In mijn omgeving komen slaapproblemen niet voor



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau