Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’



15-10-2013 -

BUSSUM/LEIDEN – Extra slapen in het weekend helpt onvoldoende om te herstellen van het slaaptekort dat na een werkweek is opgebouwd. Terwijl de meeste hormoonlevels weer naar een gezond niveau terugkeren, blijft het concentratievermogen verminderd.

Bijslapen in het weekend

Het is een bekend fenomeen in deze maatschappij: bijslapen in het weekend. Doordeweeks staan we vroeg op en slapen we korter dan we eigenlijk zouden willen, dus in het weekend halen we wat slaap in. Maar werkt dat echt zo? Kunnen we in twee lange nachten bijslapen van vijf korte nachten? Ja en nee, wijst recent onderzoek van de Penn State University College of Medicine uit. Ja, een aantal belangrijke hormoonniveaus herstellen in die lange nachten naar het basisniveau van vóór de werkweek. Maar nee, niet alle functies hebben voldoende aan twee nachten ‘bijslapen’. Het concentratievermogen blijft verminderd.

Slaaptekort
Wetenschappelijk onderzoek heeft al vaak vastgesteld dat zelfs een paar nachten minder slapen negatieve gevolgen heeft voor het lichaam. Vermoeidheid overdag, verminderde prestaties, een verhoogd stressniveau, een verlaagde weerstand, een verstoring van de bloedsuikerregulatie, stemmingswisselingen en een verhoogde kans op ontstekingen in het lichaam. Slaaptekort is erg ongezond: ons lichaam heeft nu eenmaal een goede nachtrust nodig om te herstellen van de actieve dag. Het kan ontstaan door te weinig slaap, maar ook door slaapproblemen zoals slaapapneu of insomnie.

Herstelslaap
Het nieuwe onderzoek laat zien dat bijslapen van een werkweek (10 uur per nacht) met kortere nachten (6 uur) op een aantal vlakken effectief is. Het slaaptekort zorgde voor een toename van interleukin-6 niveaus, een teken dat er ontstekingen in het lichaam aanwezig zijn. Twee nachten bijslapen was voldoende om hiervan te herstellen. De korte nachten verhoogden opvallend genoeg niet het cortisolniveau, een hormoon dat vrijkomt bij stress en activiteit, maar het bijslapen zorgde wel voor een aanzienlijke vermindering van het cortisolniveau. Na de inhaalslaap waren proefpersonen minder vermoeid, zoals bleek uit zowel een subjectieve als objectieve meting. De prestaties op een concentratietaak verminderden door het slaaptekort, maar op dit vlak bleek bijslapen niet effectief genoeg. Het cognitieve vermogen tot concentratie was nog steeds verminderd.

Prioriteiten stellen
De uitkomst van dit onderzoek is vooral belangrijk voor werknemers in functies waarbij alertheid een grote rol speelt, zoals bij artsen of vrachtwagenchauffeurs. Bijslapen levert voor deze functiegroepen onvoldoende herstel op om goed op de werkvloer te kunnen functioneren. Het is bovendien opvallend dat het cortisol (stress-)niveau van de proefpersonen niet toenam door de korte nachten, terwijl vele onderzoeken hebben laten zien dat langer wakker zijn en minder slapen voor een gevaarlijk hoog cortisolniveau kan zorgen. Mogelijk hadden de proefpersonen al last van slaaptekort voordat zij het onderzoek ingingen. Slapen schiet er immers regelmatig bij in, in deze 24-uursmaatschappij vol mogelijkheden en overprikkeling. Maar dat zou niet moeten. Bijslapen is een noodoplossing die beperkt blijkt te werken, maar we zouden beter functioneren als er geen slaaptekort was om in te halen.

© ChronoMed Redactie / I.L.S

Bron
Effects of recovery sleep after one work week of mild sleep restriction on interleukin-6 and cortisol secretion and daytime sleepiness and performance . (2013) American Journal of Physiology - Endocrinology and Metabolism, 1 October 2013, Vol. 305.
 



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Ik ben tevreden over mijn slaapkwaliteit



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau