Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Hyperactief door onregelmatige slaap



11-11-2013 -

BUSSUM/LEIDEN – Kinderen die onregelmatig slapen laten vaker gedragsproblemen zien, zoals hyperactiviteit en conflicten met leeftijdsgenootjes. Hoe langer kinderen onregelmatig slapen, hoe erger de problemen kunnen opbouwen. Maar zodra er met regelmaat wordt geslapen, verdwijnen de klachten ook weer.

Rust en regelmaat

Slaaptekort bij kinderen is voor ouders geen onbekend terrein: een avondje laat naar bed zorgt voor huilende en drukke kinderen. Kinderen hebben, net als volwassenen overigens, hun slaapuurtjes hard nodig. Maar dat niet alleen. Ze hebben ook behoefte aan een regelmatige slaap. Vaste slaaptijden zijn (bijna) net zo belangrijk als een goede hoeveelheid slaap. Gebrek aan een regelmatige slaap resulteert namelijk in gedragsproblemen, blijkt uit Brits onderzoek. 

Gedragsproblemen
De slaap- en functioneringsgegevens van ruim 10.000 kinderen in Groot- Brittanië op 3-,5-, en 7-jarige leeftijd werden geanalyseerd. Daaruit bleek dat een onregelmatig slaappatroon significant gerelateerd was aan gedragsproblemen. Kinderen met wisselende bedtijden hadden vaker last van hyperactiviteit, antisociaal gedrag, conflicten met leeftijdsgenootjes en emotionele moeilijkheden. Hoe langer kinderen een onregelmatig slaappatroon volgden – in het uiterste geval op elk van de gemeten leeftijden- hoe erger de gedragsproblemen waren. Gelukkig blijken de effecten omkeerbaar: zodra kinderen enige tijd regelmatig sliepen, verdwenen de gedragsproblemen.

Vaste bedtijden
Voldoende slaap is belangrijk, maar het tijdstip waarop kinderen slapen is eveneens essentieel. Vaste ritmes helpen onze biologische klok namelijk in te spelen op tekorten en overschotten in bijvoorbeeld hormonen en voedingsstoffen. Zonder ritme hebben we de hele dag een beetje honger, maar onvoldoende om een flinke maaltijd te nuttigen. En zo werkt het ook bij slaap. Als we slapen op het moment dat ons lichaam dat verwacht, en het zich dus klaar heeft kunnen maken voor de nacht, dan slapen we het meest efficiënt. Afwisselende bedtijden zorgen voor een slaaptekort, doordat we in hetzelfde aantal uren toch onvoldoende rust krijgen.

Overgewicht
Bovendien brengt een onregelmatig slaapritme onze biologische klok in de war, waardoor we klachten krijgen die veel mensen al eens hebben ervaren in de vorm van een ‘jet lag’. Hoofdpijn, stemmingswisselingen, concentratieproblemen, spijsverteringsklachten. Een verstoord biologisch ritme kan ons dagelijks functioneren verschrikkelijk belemmeren. En dat, in combinatie met een slaaptekort, is wat er bij kinderen met een onregelmatig slaappatroon gebeurt. Een late bedtijd – met een gelijk aantal slaapuren- werd al eerder gerelateerd aan overgewicht bij kinderen, evenals aan verminderde schoolprestaties. Op de korte termijn lijken kinderen misschien gebaat te zijn bij een flexibel slaappatroon zodat aan alle sociale wensen kan worden voldaan. Maar uiteindelijk helpen ouders hun kinderen vooral door voldoende slaap en regelmatige bedtijden te verzorgen. Zo kunnen niet alleen overgewicht en zwakke prestaties op school worden voorkomen, maar ook gedragsproblemen en stemmingswisselingen.

© ChronoMed Redactie / I.L.S.

Bron: Changes in Bedtime Schedules and Behavioral Difficulties in 7 Year Old Children (2013). Yvonne Kelly, PhD, John Kelly, BEng, and Amanda Sacker, PhD; Pediatrics.



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Ik heb wel eens slaappillen gebruikt



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau