Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Geel licht gezonder voor nachtwerker



05-02-2014 -


LEIDEN/BUSSUM – Mensen die in ploegendiensten werken lopen minder gezondheidsrisico’s wanneer ze dat in een ruimte met geel licht doen, stelt onderzoek. Geel licht verstoort het biologische ritme minder dan blauw of wit licht, maar maakt werknemers tevens minder alert.

Behoefte aan ritme

Het werken in ploegendiensten is niet zonder gevaar. Ambulancepersoneel, verplegers, nachtwakers en werknemers in het uitgaanscircuit: bij dergelijke beroepen bestaat het risico op een verstoord biologisch ritme. En dat kan verstrekkende gezondheidsgevolgen hebben. Want ons lichaam heeft sterk behoefte aan een vast ritme, vaste tijden waarop we slapen, eten en actief zijn. Zo kan het lichaam goed inschatten welke hormonen wanneer moeten worden afgegeven. Ons lichaam wil graag kunnen berekenen hoeveel voedingsstoffen er nog moeten worden aangevuld en welke organen op welk moment actief moeten zijn. Het wil weten wanneer het immuunsysteem paraat moet staan en wanneer de hormonen voor een goede nachtrust kunnen worden aangemaakt. Zonder ritme kan het lichaam deze inschattingen onvoldoende maken en zodoende onvoldoende functioneren. Met als gevolg dat het werken in ploegendiensten gerelateerd is aan ziekten als kanker, diabetes, overgewicht en depressie.

Geel en wit licht
De mate waarin het biologische ritme verstoord raakt door op afwisselende tijden te eten, slapen en leven hangt af van vele factoren. De variatie in slaap- en waaktijden, persoonlijke factoren, de aanpassing aan de veranderlijke leeftijden. Maar ook de omstandigheden tijdens de nachtelijke werkuurtjes spelen een belangrijke rol. Om voldoende te kunnen functioneren tijdens het nachtwerk wordt er vaak gebruik gemaakt van fel licht, koffie en andere middelen die het alertheidsniveau verhogen. Onderzoek van Rijksuniversiteit Groningen suggereert dat juist alertmakend licht de grootste verstoring van het biologische ritme veroorzaakt. Uit het onderzoek bleek dat het lichaam van nachtwerkers een normaler nachtpatroon vertoont wanneer er in een omgeving met geel licht wordt gewerkt dan wanneer wit licht wordt gebruikt.

Melatonine en cortisol
Dit bleek uit een meting van de huidtemperatuur en melatonineconcentratie. Beide stijgen gedurende de nacht om de nachtrust te bevorderen.  Bij geel licht bleek de huidtemperatuur hoger te liggen dan bij wit licht, terwijl geel licht een daling van de melatonineconcentratie voorkwam. Hoewel melatonine bekend staat als het ‘slaaphormoon’ omdat de productie van dit hormoon sterk gerelateerd is aan een goede nachtrust, vond hoofdonderzoeker van de Werken geen relatie tussen melatonine en slaperigheid. Uit het onderzoek bleek ook dat de gezondheidsrisico’s voor ploegendiensters gerelateerd kunnen zijn aan het cortisolniveau in het lichaam. Normaliter stijgt de productie van dit stresshormoon vanaf een uur of 4 ’s nachts, en piekt een half uur na het ontwaken. Zo weet het lichaam dat de actieve dag gestart is. Van de Werken ontdekte dat de biologische klok in deze fase sterk gevoelig is voor intensivering van de cortisolproductie. Wanneer een nachtwerker rond dit tijdstip een cortisol-verhogende activiteit uitvoert, zoals eten of iets dat stress veroorzaakt, neemt de hoeveelheid cortisol in het lichaam aanzienlijk toe. En een hoog cortisol (stress-)niveau is eveneens zeer schadelijk voor het lichaam.

Lichttherapie
Voor een gezondere manier om nachtdiensten te draaien, bevelen de onderzoekers daarom aan om cortisolverhogende praktijken in de ochtend na de nachtdienst te vermijden. Geel licht tijdens de nacht verkleint bovendien de kans op een verstoring van het biologische ritme. Helaas is deze optie niet voor alle werkvelden aan te bevelen: de blauwe component die in wit (kunstmatig)licht voor een verstoring van het biologische ritme zorgt, zorgt er tegelijkertijd voor dat we meer alert en wakker zijn tijdens de nachtelijke werkzaamheden. Chirurgen kunnen bijvoorbeeld hun werk beter uitvoeren in een ruimte met witte verlichting, hoewel dit consequenties heeft voor de eigen gezondheid. Geel licht is vooral aanbevolen voor werknemers in functies die minder alertheid vragen, zoals functies in de horeca. Tot slot ontdekte van de Werken dat er grote individuele verschillen bestaan in de mate waarin een lichaam reageert op licht door middel van melatonineonderdrukking. De ene persoon zal daarom gevoeliger zijn dan de andere voor een verstoring van het biologische ritme, met ernstigere gezondheidsgevolgen. Om het lichaam zoveel mogelijk te helpen bij het behouden van een biologisch ritme, kunnen ook andere maatregelen dan geel licht worden genomen. Lichttherapie en bepaalde leefregels kunnen de kans op een verstoring van het biologische ritme verkleinen. Maar het werken in ploegendiensten blijft onnatuurlijk en daarom niet zonder risico.

© ChronoMed Redactie / I.L.S.

Bron:
M. v.d. Werken (2013). Dawn, light at night and the clock. Impact on human alertness, performance and physiology. 



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Ik heb wel eens slaappillen gebruikt



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau