Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Slaapbehoefte door leren



05-02-2014 -

BUSSUM/LEIDEN – Onderzoekers zetten vraagtekens bij de hypothese dat hersenverbindingen tijdens de slaap versterkt worden. De SHY hypothese suggereert juist dat tijdens de slaap de hersenverbindingen verzwakken, om energie te besparen en stress in de cellen te voorkomen. Informatie krijgt een plekje in het geheugen, zodat de hersenen de volgende dag weer fris van start kunnen.

Slaap en evolutie

Waarom slapen dieren eigenlijk nog, als dat betekent dat ze zich kwetsbaar moeten opstellen? Tijdens het slapen lopen dieren immers een groter risico om ten prooi te vallen aan roofdieren en zijn ze minder alert op andere gevaren zoals een bosbrand. Bovendien gaat slaap ten koste van de tijd die een dier kan besteden aan het zoeken van eten en het versterken van sociale banden. Kortom, evolutionair gezien moet slaap wel een bijzonder belangrijke functie vervullen voor de overleving van een dier. Anders zou slaap al lang vervangen zijn door bijvoorbeeld meer foerageertijd of een manier om te rusten zonder de alertheid voor gevaar te verlagen.

Eén hersenhelft per keer
Dolfijnen zijn bijvoorbeeld in staat één hersenhelft te laten slapen terwijl de ander actief blijft. Niet alleen is dat noodzakelijk om roofdieren op te merken of te voorkomen dat ze in gevaarlijk water terecht komen; het zorgt er ook voor dat het dier regelmatig boven water komt voor een verse adem teug. Maar ook dolfijnen hebben slaap niet uit hun systeem kunnen werken. Ze hebben immers nog steeds slaap nodig, al is het met één hersenhelft tegelijk. Slaap is dus onontbeerlijk voor levende wezens. Geen slaap betekent geen leven: we kunnen niet zonder. Slaaptekort bij mensen zorgt bijvoorbeeld al gauw voor een verzwakte weerstand, beperkingen in prestaties, stemmingswisselingen, en uiteindelijk hallucinaties en levensbedreigende ziektes. Complete slaapdeprivatie resulteert op termijn zelfs in de dood. Maar hoe graag we ook wakker willen blijven, uiteindelijk vindt ons lichaam koste wat kost wel een manier om de slaap te vatten.

Functie van slaap
Onderzoekers houden zich daarom maar al te graag bezig met de vraag wat slaap voor functie heeft. Het lijkt erop dat het in feite om een grote verzameling van functies gaat, zoals het verlagen van het schadelijke cortisol-(stress-) niveau en het herstellen van weefselschade aan spieren door de actieve dag. Hormoonlevels worden weer aangevuld waar nodig, wonden krijgen de kans te helen en ziektekiemen worden bestreden. Over het algemeen wordt bovendien aangenomen dat hersenverbindingen versterkt raken gedurende de slaap. Maar onderzoek van de University of Wisconsin suggereert dat het tegenovergestelde waar is: slaap zorgt er juist voor dat hersenverbindingen kunnen verzwákken.

Synaptische homeostase
De ‘SHY’- hypothese (synaptic homeostasis hypothesis of sleep) is gebaseerd op jaren van mens- en dierstudies, waaruit blijkt dat slaap juist belangrijk is om hersenverbindingen te verzwakken: zo besparen de hersenen energie en wordt stress in de hersencellen voorkomen. Zolang we wakker zijn, nemen we nieuwe informatie op en leren we bij, waardoor de synaptische verbindingen tussen hersencellen versterkt worden. Dit vraagt veel energie en kan dus niet onophoudelijk doorgaan. Slaap zorgt ervoor dat de hersenen als het ware op de ‘reset-knop’ kunnen drukken. Reeds geleerde informatie wordt ingepast in eerdere herinneringen en kennis, zodat een volgende dag de hersenen weer alle ruimte en energie hebben voor nieuwe informatie.

Slaap en leren
De nieuwe hypothese doet niets af aan de aanname dat slaap het geheugen versterkt. Talloze onderzoeken hebben reeds laten zien dat we tijdens het slapen geleerde informatie verankeren in het geheugen, zodat zelfs een dutje kan helpen bij het leren. De onderzoekers, Tononi en Cirelli, menen echter dat de maniér waarop informatie in het geheugen wordt verankerd gedurende de slaap anders is dan algemeen wordt aangenomen. Slaap zorgt er niet voor dat verbindingen versterkt worden; het geeft de hersenverbindingen juist rust en zorgt zo voor duidelijkere signaaloverdracht zónder ruis. Beide theorieën moeten duidelijk nog op verscheidene manieren worden getest om te ontdekken wat zich feitelijk in de hersenen afspeelt gedurende de slaap. Maar de aanname dát slaap in belangrijke mate bijdraagt aan het leren en opslaan van nieuwe informatie, blijft gelukkig nog steeds van kracht.

Bron:
Tononi G, Cirelli C. (2014). Sleep and the price of plasticity: from synaptic and cellular homeostasis to memory consolidation and integration. Neuron. 2014 Jan 8;81(1):12-34



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


In mijn omgeving komen slaapproblemen niet voor



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau