Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Eindexamen: vroeg beginnen, veel herhalen, lang slapen



29-04-2007 -

NIJMEGEN -  Scholieren die volgende maand eindexamen moeten doen, kunnen het best vroeg beginnen met het bestuderen van de examenstof. De opgeslagen kennis moet vaak herhaald worden en de kandidaten moeten zorgen voor veel nachtrust.

Dat zegt hersenonderzoeker Laura Menenti van het universitaire FC Donders Institute voor Cognitive Neuroimaging in Nijmegen. Menenti werkt in mei mee aan een televisieprogramma dat beoogt mensen in een week tijd slimmer te maken. Veel leerlingen blokken op het laatste nippertje en weinig slapen is het minst handige dat een examenkandidaat kan doen, aldus Menenti.

Bestudeerde kennis blijft bewaard in het langetermijngeheugen. Uit onderzoek is gebleken dat de opslag van informatie voornamelijk tijdens de slaap plaatsheeft. Het duurt een paar dagen voor nieuwe informatie een plekje heeft in de zogenoemde temporale kwabben, maar als het daar eenmaal zit, is de kans op vergeten veel kleiner geworden. Hoe minder iemand slaapt, hoe langer het duurt voor kennis is opgeslagen, aldus Menenti.

Gegevens komen in eerste instantie binnen in het kortetermijngeheugen. Maar daar is maar weinig opslagcapaciteit. Hoe harder iemand probeert in korte tijd veel informatie in het kortetermijngeheugen op te slaan, hoe meer er vergeten wordt omdat de beschikbare ruimte vol is. De avond voor een examen een half boek van buiten leren heeft dus volgens de onderzoeker geen zin.

Vaak herhalen van geleerde kennis en daar rustig over nadenken, zorgt eveneens voor betere resultaten. Onderzoek wijst uit dat de communicatie tussen hersencellen sterker wordt naarmate er meer aandacht is voor een onderwerp. Hoe dat neuraal precies werkt, moet nog nader worden uitgezocht, zo zegt Menenti.

Bron: ANP



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


In mijn omgeving komen slaapproblemen niet voor



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau